کار و پول

از ۱ ژانویه ۲۰۲۷: حداقل دستمزد ۱۴٫۶۰ یورو و سقف مینی‌جاب ۶۳۳ یورو

حداقل دستمزد توی آلمان دوباره بالا می‌ره. اگه مینی‌جاب داری، از ژانویه می‌تونی ماهی ۶۳۳ یورو درآمد داشته باشی.

از ۱ ژانویه ۲۰۲۷ حداقل دستمزد قانونی توی آلمان (Mindestlohn) بالا می‌ره.

عددها

۲۰۲۶ از ۲۰۲۷
Mindestlohn (ناخالص در ساعت) ۱۳٫۹۰ € ۱۴٫۶۰ €
سقف Minijob در ماه ۶۰۳ € ۶۳۳ €

سقف مینی‌جاب به حداقل دستمزد وصله؛ وقتی دستمزد بالا بره، این سقف هم خودکار بالا می‌ره.

برای تو یعنی چی؟

  • حقوقت رو چک کن: از ژانویه هیچ کارفرمایی حق نداره کمتر از ساعتی ۱۴٫۶۰ یورو بده. این برای مینی‌جاب، کار پاره‌وقت و تمام‌وقت صدق می‌کنه.
  • مینی‌جاب: با همون ساعت‌های قبلی ممکنه درآمدت از ۶۰۳ یورو بیشتر بشه. مشکلی نیست، چون سقف هم می‌شه ۶۳۳ یورو؛ ولی اگه از ۶۳۳ بیشتر بشه، دیگه مینی‌جاب حساب نمی‌شه.
  • اگه از جاب‌سنتر یا Sozialamt کمک می‌گیری: درآمد بیشتر رو حتماً اطلاع بده. بخشی ازش آزاده و بقیه‌اش از کمک‌هزینه کم می‌شه.

اگه کارفرما کمتر از حداقل دستمزد پرداخت کنه، می‌تونی با گمرک (Zoll) یا مراکز مشاوره کارگری مثل Faire Integration تماس بگیری.

منابع

مطالب مرتبط